Přeskočit na hlavní obsah

#229 Řím a Vatikán

I když nás to poslední dobou táhne spíš do přírody, pořád mám v hlavě seznam měst, kam bych se chtěla podívat. A právě jedním takovým hlavním, ještě neodškrtnutým místem byl Řím.
A tak jsme po několika dnech zvažování, kam tedy letos vycestovat, vyrazili směr Itálie.
Řím a Vatikán

Sice se mi líbí představa cestování "na blind", ale po chvilce propočtů a zvážení poměru starosti vs. pohodlí, jsme zvolili klasicky cestování s cestovní kanceláří. Stylem - využijeme dopravu, ubytování a místo komentované prohlídky s průvodcem se odtrhneme od skupiny a budeme poznávat po svém. Ono vždycky záleží na domluvě a většinou to až na pár malých omezení klapne bez problému.

Cesta autobusem trvá z Prahy do Říma zhruba 18 hodin, což je, co si budem, docela štreka. Měli jsme ale štěstí na prima autobus, kde bylo hodně prostoru. Navíc už jsme oba měli zkušenost s několika dlouhými cestami do Londýna, tak jsme tušili do čeho jdeme. Cesta je tedy dlouhá, ale dá se přežít :-)

Vatikán
Úplně první zastávkou byl Vatikán. Samozřejmě jsme se šli podívat do Baziliky svatého Petra a na přilehlé náměstí. Jelikož jsme u vstupu byli už před osmou hodinou ráno, vyhnuli jsme se vyhlášeným frontám na vstup. Odpoledne můžete čekat i několik hodin, což není na přímém slunci úplně komfortní. Doporučuji si tedy přivstat. Další možností byla prohlídka Vatikánských muzeí, jejichž součástí je Sixtínská kaple. Vím, že je barbarství nevidět ji, ale my muzea vynechali. Zpravidla je na ně totiž potřeba několik hodin času a ten jsme radši chtěli investovat do prohlídky zvenku.

Před cestou jsem si na stránkách European Coffee Trip zmapovala pár tipů na římské kavárny. Jedna z nich - Pergamino caffé se nachází jen pár metrů od hranic Vatikánu, a tak jsme vyrazili právě tam. Italská káva je celosvětově vyhlášená, ale na mě je většinou hodně výrazná, silná, víc pražená. Mé tradiční "kapůčo" bylo i tady trošku silnější, ale po dlouhé cestě vyhovovalo :-)...

Co se týká Vatikánu a okolí, podívali jsme se k Andělskému hradu, který zvenku není úplně architektonickým skvostem (alespoň podle mě ^^ - co bychom ale chtěli, když se jedná o skoro dva tisíce let starou budovu). K Římu ovšem patří, a navíc prý vnitřek stojí za návštěvu. Tak třeba příště.

Přímo u Andělského hradu jsme přešli přes Ponte Sant´Angelo. Nábřeží pod tímto mostem bych přirovnala k pražské Náplavce - lehátka, stánky, světýlka, výhled na Baziliku sv. Petra a Andělský hrad.. Večer tam musí být skvělá atmosféra.

Řím
Na druhém břehu Tibery jsme vyhledali další nejznámější památky - Piazza Navona, Pantheon, obrovskou Fontanu di Trevi, Španělské schody, Piazza del Popolo (Náměstí lidu) a hlavně Forum Romanum a Koloseum. Právě poslední dvě zmiňované, bylo to, co nás uchvátilo z celého výletu nejvíc. Nechápu, že se v té době dokázalo něco takového vybudovat a navíc (víceméně) dochovat.

Ubytování
Ubytování bylo zajištěné v kempu Camping Village Fabulous, jen pár minut autobusem od konečné stanice metra - Laurentina. K dispozici jsme měli vlastní mobil-home. Jednalo se tedy spíš o turistické ubytování, ale na těch pár přespání super. Interiérem mi ten náš pokojíček připomínal kajutu na lodi :-).

Skvělé bylo zázemí kempu - velký bazén, brouzdaliště, moc pěkná restaurace, potraviny, divadlo, malý trh, bar apod.. Myslím, že pro rodiny s dětmi naprosto ideální.

Tipy a triky
Jak už to asi vyznělo, rozhodli jsme se tenhle výlet pojmout tak nějak v klidu. Abychom viděli to nejdůležitější, ale zároveň abychom se nemačkali v davech a v několikahodinových frontách. Dala jsem dohromady několik tipů.

1) Přivstat si - Řím i Vatikán jsou turisticky velmi vytížená místa, a tak je fajn si na jejich prohlídku přivstat. Ať už chcete jít dovnitř nebo se projít po ulici. Vyhnete se davům lidí, ale taky velkému vedru..
2) Ignorovat - Jestli nás něco unavovalo, tak to bylo neustálé odmítání nabídek pouličních prodejců. Ať to bylo nabízení výhodné koupě vstupenky, minerální vody, kabelek Michael Kors (samozřejmě originálů^^), nebo výhodné nabídky restaurace... Nakonec jsme usoudili, že je nejlepší vyhnout se očnímu kontaktu a neodpovídat. Prostě ignorovat.
3) Pitný režim - V době našeho pobytu se teploty pohybovaly okolo tamějších standardních 33 stupňů ve stínu, což v rozpáleném městě pochopitelně ještě stoupne o něco výš. Dodržování pitného režimu je tedy sakra důležité a Italové to dobře vědí. Po městě jsou rozmístěny pítka s pitnou vodou, takže doporučuji nosit u sebe vlastní láhev. Pítka jsou víceméně u každé památky.
4) Restaurace - Možná jsem to špatně sledovala, ale nezdá se mi, že by na "hlavním tahu" byly ceny několikanásobně přepálené, než v ostatních ulicích (jako to umíme my, v Praze^^). Přesto se vyplatí zajít do bočních uliček, kde často nabízejí tzv. turistická menu. Jejich cena je většinou 10-12eur a zahrnuje předkrm, hlavní chod, dezert a 0,2l nápoje. To se týká většinou typicky italské kuchyně. V bočních uličkách jsme ale narazili i na stylovější podniky se zdravější stravou, např. veganskou apod.
5) Zmrzlina - Dieta, nedieta.. zmrzlina je v Itálii prostě povinnost. Chuťově šlápnout vedle asi nelze, ale následky mohou být různé :-) .. Tím mám na mysli, že je vždy lepší zajít na zmrzku do kamenného obchodu. Byli jsme upozornění, že není úplně dobrý nápad využít pojízdného vozíku - při takovém horku má často nedostatečné chlazení a... a smetana a vedro prostě nejde dohromady.. rozumíme si :-) ..

No a to je asi vše. Sečteno podrženo jsme si to užili. Myslím si ale, že zrovna Řím je orientačně docela nenáročné město, a tak bychom příště volili cestu letecky a na vlastní pěst..

A kam jste vyrazili vy? :-)

1. Moc pěkný článek. Z Říma máme dost podobné dojmy, jen ty máš asi krásnější fotky <3

1. Děkuju, Baru :-) ... no ambice na fotky jsem měla větší, ale všude spousta lidí, horko, únava po cestě.. to udělalo své :-)